Nabiał pełnotłusty vs. light.

Rola nabiału w diecie stanowi pole nieustannych dyskusji między jego zwolennikami oraz zagorzałymi przeciwnikami. Z jednej strony słyszymy, że to doskonałe źródło białka i wapnia; z drugiej, że jest on słabo przyswajalny, a wręcz może powodować osteoporozę, wypłukując ten składnik z kości. Oczywiście istnieją badania potwierdzające zarówno jedno, jak i drugie stanowisko. Doskonałym przedstawieniem tych nierozstrzygniętych dylematów jest nakręcony w 2011 roku film dokumentalny „Mleko?” amerykańskiego reżysera Sebastiana Howarda. Twórca przedstawia badania i opinie zarówno światowych ekspertów, jak i zwykłych, codziennych „pijaczy mleka”. Ostatecznie decyzję pozostawia widzowi.

Nabiał - Dietomat.pl

Ja również nie aspiruję do miana ostatecznie rozstrzygającej dylemat. Warto obserwować siebie i na podstawie symptomów, które daje nam nasz organizm zadecydować, czy nabiał służy mojemu (osobiście, indywidualnie) zdrowiu, czy też nie. To, co dobrze działa na mnie, może być trucizną dla koleżanki.

Jestem jednak przekonana, że jeżeli już ktoś wprowadza nabiał do swojej diety, to powinien wybierać pełnotłuste produkty mleczne zamiast produktów odtłuszczonych (mówię tu zwłaszcza o mleku, jogurtach i kefirach). Dlaczego?

  1. Tłuszcz mleczny (mimo, że zawiera nasycone kwasy tłuszczowe), zgodnie z najnowszymi badaniami, pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a także może zapobiegać zespołowi metabolicznemu.
  2. Odtłuszczone produkty mleczne mogą zaburzać gospodarkę hormonalną u kobiet i powodować m.in. problemy z zajściem w ciążę.
  3. Pełnotłuste produkty mleczne utrzymują nas w sytości przez dłuższy czas. Jeśli wybierzemy odtłuszczone odpowiedniki, nasz organizm nie da się oszukać i będzie szukać innych źródeł energii.
  4. Brak tłuszczu sprawi też, że mleko staje się praktycznie bezwartościowym produktem spożywczym, gdyż zawarte w nim witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) nie zostaną wchłonięte. Witamina D pomaga także przyswajać wapń, więc niedobór tłuszczu w mleku wpłynie negatywnie na przyswajanie wapnia.
  5. Produkty niskotłuszczowe często zawierają niezdrowe dodatki i wypełniacze służące utrzymaniu smaku oraz pożądanej konsystencji.
  6. Pełnotłuste produkty mleczne mogą zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu 2. Produkty odtłuszczone nie wykazują takiego działania. Warto wspomnieć, że te badania zostały zaprezentowane na tegorocznym (2014) spotkaniu Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Badań nad Cukrzycą i oparte zostały na badaniach prowadzonych przez 14 lat na grupie 27,000 badanych osób. To czyni je jeszcze bardziej godnymi uwagi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *