Ale jaja z tym cholesterolem…

Jak często możemy spożywać jajka? Odpowiedź znajdziesz na Dietomat.pl
Jak często możemy spożywać jajka? Odpowiedź znajdziesz na Dietomat.pl

Na pewno każdy z nas słyszał o różnych mitach na temat ilości spożywania jaj, i ich wpływu na podwyższenie poziomu cholesterolu. Słyszeliśmy już o spożywaniu maksymalnie 3 jaj tygodniowo, 1-2 jaj dziennie, a Światowa Organizacja Zdrowia mówi nawet o maksymalnie 10 jajach na tydzień. Czy wszystkie te liczby mają jednak potwierdzenie w rzeczywistości? Jak się do tego ustosunkować, a jednocześnie nie martwić się o złe wyniki cholesterolu?

Otóż zacznijmy od początku. Jaja są faktycznie bogatym źródłem cholesterolu. W średniej wielkości, zawartych jest go ok. 200-250mg ( w zależności od pochodzenia, rodzaju karmy itp.) Przy założeniu, że powinniśmy dostarczać z dietą dziennie ok. 300mg cholesterolu ( również z innych produktów zwierzęcych), wartość jaka występuje w jajach jest faktycznie dość znaczna.

Jaką rolę w naszym organizmie odgrywa cholesterol? Przede wszystkim jest on odpowiedzialny za przemiany witaminy D3, a także hormonów, m.in. płciowych, jak estrogeny czy testosteron. Dodatkowo odpowiada za „poprawne myślenie”, gdyż jest składnikiem nerwów, tkanki mózgu, czy ścian komórkowych. Wraz z witaminą D3 prawdopodobnie odgrywa także znaczenie w prawidłowym działaniu systemu odpornościowego. Cholesterol w znacznej mierze jest syntetyzowany dzięki naszej wątrobie, dzięki czemu przy prawidłowej diecie, jego niedobory są nam niegroźne. Z powyższych informacji wynika jednak jasno, że cholesterol jest nam niezbędny, dlatego musimy go spożywać.

Powróćmy zatem do tematu jaj. Żółtko jaja- to tutaj występuje omawiany przez nas cholesterol, jednak że oprócz niego, znajdziemy tu także jeszcze jeden składnik, zwany lecytyną. Ona to również bierze udział w przemianach cholesterolu w naszym organizmie, prowadząc do wyrównywania jego poziomu. Zatem cholesterol z jaj plus występująca w nich lecytyna potrafią na tyle ze sobą współgrać, że nie jest zasadnym ograniczenie spożycia jaj do ilości sztuk, które krążą w internecie.

Nie może jednak być tak łatwo. I chociaż jaja same w sobie nie będą powodowały zaburzeń w prawidłowym poziomie cholesterolu w naszym organizmie, to połączenie spożywania ich wraz z produktami, zawierającymi nadmierne ilości cukrów prostych oraz kwasów nasyconych, może się do tego przyczynić. Kwasy nasycone to tłuszcze, które występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak czerwone mięso, kiełbasy, szynki, smalec, słonina, śmietana itp. Do produktów, zawierających cukry proste zalicza się głównie słodycze i wyroby cukiernicze. Zatem osoby, które spożywają tego typu produkty w nadmiarze, mogą zmagać się z nieprawidłowym poziomem cholesterolu we krwi.

Co zatem zrobić, aby nie musieć przejmować się ilością spożytego z jaj czy też innego pożywienia cholesterolu? Okazuje się bowiem, iż istnieją produkty oraz związki, które są sprzymierzeńcami dbania o nasz cholesterol. Zalicza się do nich m.in. czosnek, ryby morskie oraz tran, a także zieloną herbatę.

Jeśli zatem nie wyobrażasz sobie dnia czy też tygodnia bez zjedzenia jaj, spróbuj je łączyć z wymienionymi produktami, lub nie zapomnij po prostu o wprowadzaniu ich do swojego jadłospisu.

Do tego wszystkiego zadbaj o różnorodność spożywania warzyw, a „jajeczny cholesterol” okaże się niegroźny.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *