Elektrolity – sprawdź czy Tobie ich nie brakuje?

Poziom elektrolitów jest ważny nie tylko dla sportowców…

Na pewno nie jeden raz słyszeliście o ich niedoborze i płynach, które mają poprawić ich poziom. Szczególnie tych znanych, dostępnych w sklepach, ale alarmuję dzisiaj – one nie są zdrowe!

zdrowa żywność dietomat

Czym są elektrolity?

Elektrolity odgrywają istotną rolę w wysyłaniu impulsów elektrycznych, wpływając na nerwy, serce i mięśnie. Ich brak może powodować m.in. skurcze mięśni i ból głowy.

Elektrolitami są sole sodu, potasu, magnezu, wapnia i chlorek.

Pamiętajcie, że woda jest niezbędna do uwodnienia, ale nie dostarczy potrzebnych elektrolitów.

Jakie pokarmy zawierają dużo elektrolitów?

Możemy je uzupełniać wodą kokosową oraz sokami z warzyw.

Dobrym źródłem potas są:

Fasola
Ziemniaki
banany
awokado
kapusta, szpinak
suszone morele
buraki
pomarańcze
papryka

Dobrym źródłem sodu:

buraki
seler
papryka

Magnes i wapń:

fasola
orzechy (szczególnie migdały i orzechy nerkowca)
nasiona słonecznika i sezamu

Jak uzupełnić elektrolity po wysiłku?

Podczas ćwiczeń, tracimy przede wszystkim  sód i potas. Woda kokosowa uzupełni nam elektrolity.  Potas można uzupełnić jedząc banana.

Czy potrzebujesz dodatkowych elektrolitów przed treningiem?

Tak, to co po treningu, zastosuj przed treningiem!

Dodatkowo po ćwiczeniach uzupełnij białko, najlepiej jakimś świeżym  koktajlem.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *